De belangrijkste Google updates van afgelopen jaar

Google blijft zich ontwikkelen. Deze ontwikkelingen vinden enorm snel plaats. Ieder jaar zien we weer een hoop veranderingen in het algoritme en nieuwe features in de zoekresultaten. Naast de kleine updates die vrijwel iedere maand plaatsvinden, zijn er jaarlijks ook grote, belangrijke updates. Als marketeer is het erg belangrijk dat je hiervan op de hoogte bent. Deze grote veranderingen hebben een grote impact op de zoekresultaten en op de zoekmachine optimalisatie. Speel je hier niet op in? Dan gaat dit ten koste van de resultaten van je klanten.

Nieuwe manier van zoekresultaten laten zien

Voorheen hadden we de eerste pagina met bovenaan de geadverteerde zoekresultaten. Hieronder volgden de organische zoekresultaten van websites. Google heeft hier featured snippets aan toegevoegd. Dit houdt in dat Google geselecteerde resultaten bovenaan laat zien met een foto en nog veel meer informatie. Dit geldt voor elke zoekopdracht. Denk bijvoorbeeld aan een vraag of het opzoeken van een recept.

Productadvertenties zien er anders uit

Ook productadvertenties zijn veranderd. Gratis productvermelding Google Shopping is één van de nieuwste updates van Google. Voor webshops is dit enorm belangrijk. Je kunt als het ware de etalage van je webshop aan je bezoekers laten zien wanneer zij een relevante zoekopdracht intypen.

De nadelen van de nieuwe Google updates

Natuurlijk zijn er een hoop voordelen bij de nieuwe Google updates, maar voor de organische zoekresultaten zijn er ook nadelen. Doordat zoekresultaten pagina er anders uitziet, zijn bezoekers minder snel geneigd te klikken op een pagina zoals wij deze kennen. Gelukkig zijn er manieren om dit zo veel mogelijk aan te passen. Denk aan het aanmaken van een FAQ pagina waar je de meest gestelde vragen in verwerkt. Ook wanneer je klant zich bevindt in een niche markt heb je weinig last van deze aanpassing. Het kan je website hierdoor alleen maar een boost geven.